Testy opon letnich w najbardziej popularnym rozmiarze 205/55R16

Tegoroczna zima była jedną z bardziej srogich od wielu lat. Z dnia na dzień jednak pogoda coraz bardziej zaczyna przypominać wiosnę, to też warto odpowiednio wcześniej przygotować się do nadchodzącego sezonu. Nie należy przekładać opon zbyt wcześnie, ponieważ nocne oraz poranne  przymrozki mogą nas wciąż zaskoczyć. Nie dajmy się również zaskoczyć nagłemu przyjściu większych temperatur, aby nie zniszczyć opon zimowych  i w odpowiednim czasie przejść na te przeznaczone na letni sezon. Jaki model wybrać, aby sprostały one wszystkim naszym wymaganiom?

Na to pytanie stara się odpowiedzieć niemiecki automobilclub ADAC jak co roku testując dwa wybrane rozmiary ogumienia. W tym roku na tapecie jest 15 modeli we wciąż najbardziej popularnym rozmiarze spotykanym na naszych drogach, a mianowicie 205/55R16. Rozmiar ten jest bardzo dobrym kompromisem pomiędzy wyglądem auta, a komfortem podróżowania. Takie opony często montowane są w autach kompaktowych oraz niektórych klasy średniej, czyli bardzo często w samochodach użytkowanych przez rodziny z dziećmi. Które ogumienie zatem jest najbardziej odpowiednie dla kierowców?

Niestety w tym teście nie ma wyraźnego zwycięzcy. Na pierwszym miejscu znalazły się dwa modele: Continental PremiumContact 6 (nota końcowa 2.2 określano jako dobra) oraz Semperit Speed-Life 3 (2.2 – dobra). Podium uzupełnia produkt japońskiej marki Bridgestone Turanza T005 (2.3 – dobra). Wszystkie modele uzyskały bardzo podobne wyniki w każdej kategorii. Pierwsze miejsce dla Continentala ma w bardzo dużej mierze najlepsza spośród podium ocena na mokrej nawierzchni, która ma największą wagę w ocenie końcowej.  W pozostałych kategoriach każda z opon nie wyróżnia się ani na plus, ani na minus względem reszty, jednak stabilne zachowanie na mokrej oraz na suchej nawierzchni plasuje je w czołowej trójce. O ile pozycja Continentala oraz Bridgestona nie może dziwić, to nieco mniej znany konkurent czyli Semperit (należy do koncernu Continental) bardzo pozytywnie zaskoczył.

Tuż za podium znalazły się kolejno produkty Goodyear EfficientGrip Performacne 2 oraz Kumho ECSTA HS51 (oba z notą końcową 2.6 – zadowalająca) a tuż za nimi Apollo Alnac 4G oraz Hankook Ventus Prime K125 (nota 2.7- zadowalająca). Na wyróżnienie w tym gronie zasługują niewątpliwie opony koreańskiego producenta Hankook. W próbie na suchej nawierzchni otrzymały drugą najlepszą ocenę w całym teście. Na mokrej nawierzchni lepiej poradziły sobie z kolei opony Goodyear oraz Kumho. Z kolei Apollo wypadło na podobnym poziomie jak Hankook. Inną pozytywną oponą która wyróżniła się z tej grupy jest amerykański Goodyear – model EfficientGrip Performance 2 uzyskał najlepszy wynik ze wszystkich testowanych modeli w próbie trwałości deklasując swoich rywali. Komfort podróżowania oraz zużycie paliwa są na tyle podobne w przypadku tych opon, że nie wpłynęło to na ich ocenę końcową.

Kolejne pozycje zajmują odpowiednio Fulda EcoControl HP 2 (2.8 – dobra) oraz BFGoodrich Advantage (2.9 – dobra). Oba produkty wypadły solidnie w próbie na suchej nawierzchni uzyskując dobrą notę. Na mokrej nawierzchni sprawdzają się nieco gorzej, jednakże jest to wynik wciąż akceptowalny. Komfort podróżowania a także zużycie paliwa zarówno Fulda jak i BFGoodrich są na porównywalnym stabilnym poziomie. Opony niemieckiej marki Fulda z modelem EcoControl HP 2 (należące do koncernu Goodyear) uzyskały drugi najlepszy wynik z całego testu względem trwałości zaraz za produktem z wyższej półki.

W dolnej części tabeli mamy kilka modeli które uzyskały identyczną, zadowalającą ocenę końcową na poziomie 3.0. Są to kolejno produkty: Maxxis Premitra 5, Nokian Wetproof, Pirelli Cinturato P7, Uniroyal RainSport 5. Jak widać są tu przemieszane modele z różnych klas od premium (Pirelli, Nokian), poprzez medium (Uniroyal) do budget (Maxxis). Miejsce ex aequo świadczy o tym, że powyższe modele są na porównywalnym poziomie. Dość dużym zaskoczeniem okazał się wynik marki Maxxis, których model Premitra 5 uzyskał najlepszy wynik w całym teście w próbie na suchej nawierzchni, ale jednocześnie jest on najbardziej „paliwożerny” z całej stawki. Mokre warunki nie były również problemem dla wspomnianych opon – każdy produkt uzyskał dobrą ocenę. Poziom hałasu również nie wskazał wyróżniającego się produktu uzyskując ocenę zadowalającą. Nokian, Pirelli oraz Uniroyal poradziły sobie zdecydowanie lepiej pod względem zużycia paliwa. Niestety wszystkie 4 produkty tylko zadowalająco poradziły sobie w teście trwałości, uzyskując ocenę 3.0 jako jedyne z całego testu, co miało decydujący wpływ na końcową pozycje w całym teście.

Dwa ostatnie miejsca zajmują produkty Petlas Imperium PT515 (3.3 – zadowalająca) oraz ostatni King Meiler Sport 1 (3.6 – wystarczająca). Opony marki Petlas podobnie jak wyżej oceniane Fuldy uzyskały podobny, bardzo dobry wynik jeśli chodzi o trwałość mieszanki. Jednakże dość słabe w porównaniu do konkurentów oceny na suchej oraz mokrej nawierzchni przyczyniły się do zajęcia przedostatniego miejsca w teście. Stawkę zamykają opony marki King Meiler, które pomimo dobrych ocen pod względem zużycia paliwa oraz trwałości najsłabiej poradziły sobie w próbie na mokrej nawierzchni oraz pod względem komfortu. Drugi najgorszy wynik w suchych warunkach „umocnił” ich na ostatniej pozycji.

Podsumowując

Wybierając ogumienie, które ma sprostać naszym wszystkim wymaganiom, byśmy mogli bezpiecznie przemieszczać się autem wraz z innymi pasażerami, warto zerknąć na testy opon czy opinie użytkowników, gdyż niewątpliwie pomagają w podejmowaniu decyzji i pokazują, że nawet niepozorne produkty potrafią sprostać naszym oczekiwaniom względem komfortu czy bezpieczeństwa.

Poniżej tabela z punktacją