Testy opon zimowych - ADAC 2013 - 185/60R15 T

Złota polska jesień jak na razie nie szczędzi nam swoich uroków, więc nadchodzącą zimą mało kto zaprząta sobie głowę. Jednak o ile w poprzednim sezonie nagła zmiana pogody nie wiązała się z koniecznością natychmiastowej zmiany opon na letnie, o tyle na sezon zimowy warto przygotować się wcześniej i uniknąć szału 'pierwszego śniegu'. Aby ułatwić Państwu te przygotowania, prezentujemy wyniki testów ADAC dla popularnego rozmiaru opon zimowych - 185/60R15 T.

W tegorocznym teście opon zimowych w rozmiarze 185/60R15 w indeksie prędkości T, niemiecki automobilklub ADAC sprawdził 17 modeli opon.

Przetestowane w nich zostały parametry takie jak prowadzenie i hamowanie na suchej, mokrej, ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni oraz parametry, które od ubiegłego roku możemy znaleźć na etykietach naklejanych na oponach, czyli zużycie bieżnika, wpływ na zużycie paliwa oraz hałaśliwość opon.

ADAC przedstawił procentowe składowe poszczególnych parametrów, które miały największy wpływ na końcową ocenę wystawioną testowanym oponom.

Jak zawsze w przypadku opon zimowych największy nacisk położono na zachowanie opon na mokrej (30%) oraz ośnieżonej nawierzchni (20%). Te dwa parametry stanowią aż połowę składowej finalnej oceny produktu. Najmniejszy udział w ocenie ma hałaśliwość opony (5%), ale ten parametr nie decyduje o naszym bezpieczeństwie, a jedynie stanowi o komforcie użytkowania danych opon.

Zwycięzcą tegorocznego testu okazał się Continental ContiWinterContact TS850. Wśród innych, najbardziej polecanych modeli, które otrzymały oceną dobrą, znalazły się opony Dunlop, Firestone, Michelin, Nokian, Goodyear oraz Semperit.

Zdecydowanie najlepsze wyniki na mokrej oraz ośnieżonej nawierzchni uzyskały opony Continental ContiWinterContact TS850 oraz Dunlop Winterresponse 2. Na suchej nawierzchni zimą najlepiej sprawdzi się opona Nokian WR D3, która również na mokrej i ośnieżonej drodze uzyskała niewiele gorszą ocenę.

Za opony najmniej polecane ADAC uznał Nexen Eurowin 600, Kormoran Snowpro b2 oraz Marangoni 4 Winter E+. W szczególności należy się wystrzegać modelu Marangoni 4 Winter E+, który najgorzej radzi sobie na mokrej i ośnieżonej nawierzchni. Jest w dodatku bardzo głośną oponą i posiada największe opory toczenia, które przełożą się również na wzrost zużycia paliwa.

 

Poniżej pełne zestawienie 17 opon zimowych przetestowanych przez ADAC.

Uwaga: Im niższa ocena w tabeli, tym lepszy wynik w teście.

 

Testowana opona

Ocena ADAC

Na suchym

Na mokrym

Na śniegu

Na lodzie

Poziom hałasu

Zużycie paliwa

Zużycie bieżnika

 

składowa oceny

15%

30%

20%

10%

5%

10% 10%

Continental ContiWinterContact TS850

DOBRA

2,4

1,9

1,9

1,9

2,8

1,8 1,5

Dunlop Winterresponse 2

DOBRA

2,4

1,9

1,9

2,2

3,1

1,5 2,5

Firestone Winterhawk 3

DOBRA

2

2

2,4

2,2

2,8

2,2 1,5

Michelin Alpin A4

DOBRA

2,2

2,4

2,1

2,2

3,4

1,8 0,5

Nokian WR D3

DOBRA

1,7

2,2

2,2

2,3

3,5

2,1 2,3

Goodyear UltraGrip 8

DOBRA

2,4

2,3

2,1

2,5

3,3

2 2,5

Semperit Speed-Grip 2

DOBRA

2,1

2,4

2,5

2,5

3,3

1,5 2,5

Vredestein Snowtrac 3

ZADOWALAJĄCA

2,2

2,6

1,9

2,3

3,6

2,1 2,3

Barum Polaris 3

ZADOWALAJĄCA

2,6

2,9

2,2

2,3

3,1

2,4 2,5

Pirelli Winter190 Snowcontrol 3

ZADOWALAJĄCA

2,1

3

2

2,5

3,8

2 2,5

GT Radial Champiro WinterPro

ZADOWALAJĄCA

2,8

3,2

3,1

2,5

3,4

2,4 2,3

Hankook Winter i*cept RS (W442)

ZADOWALAJĄCA

2,1

3,2

2,6

2,3

3,1

2,1 2,3

Falken HS-449 Eurowinter

ZADOWALAJĄCA

2,1

2,6

2,2

2,2

3,5

2,4 3,5

Kleber Krisalp HP2

ZADOWALAJĄCA

2,2

3,5

2,4

2,6

3,6

1,9 1,5

Nexen Eurowin 600

DOSTATECZNA

1,9

2,7

3,6

3

3,1

2,2 2,5

Kormoran Snowpro b2

NIEDOSTATECZNA

3,3

5,2

2,1

2,5

3,4

1,9 2

Marangoni 4 Winter E+

NIEDOSTATECZNA

2,2

5,5

3,9

2,8

3,8

2,8 1,5

 

3 Kroki do wymiany opon

Wybierz:

  • Miasto w którym chcesz zmienić opony
  • Typ Pojazdu/Opony
  • Wolny termin w jakim chcesz dokonać wymiany

Zamów warsztat