Każdy kto staje przed kupnem nowych opon ma szeroki wachlarz firm, które sprzedają te produkty. Pytanie która z nich będzie dla nas najlepsza? Warto zapoznać się z testami, które co sezon przeprowadzają profesjonalne firmy takie jak np. ADAC. I to ich testy publikujemy poniżej. Pod lupę wzięli 16 produktów różnych producentów w rozmiarze 185/65R15 z indeksem prędkości H – do 210km/h. Rozmiar ten znajdzie swoje zastosowanie głównie w mniejszych, miejskich autach takich jak m.in.: Renault Clio, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Opel Corsa, Dacia Sandero, Kia Rio czy Hyundai i20. Który model okazał się najlepszy?
Najlepiej w przeprowadzonym teście spisał się produkt Goodyear EfficientGrip Performance 2. Uzyskał końcową notę na poziomie 2.0. Stabilne wyniki w próbach na suchej oraz jedne z lepszych na mokrej nawierzchni, a dodatkowo najlepsza trwałość ze wszystkich przetestowanych opon wyniosły Goodyear’a na fotel lidera. Tuż za nim uplasowały się produkty Bridgestone Turanza T005 (nota 2.1) oraz Michelin Primacy 4 (2.1). Obie spisały się dobrze w suchych i mokrych próbach osiągając porównywalne wyniki w pozostałych kategoriach. Niewątpliwie należy również wyróżnić wynik Bridgestone na mokrej nawierzchni – najlepszy ze wszystkich testowanych opon. Decydując się na ogumienie Michelin będziemy w jednak stanie uzyskać większy przebieg od konkurenta.
Kolejne pozycje zajęły odpowiednio: Pirelli Cinturato P1 Verde (2.3), Dunlop Sport BluResponse (2.5) a także Giti GitiSynergy H2 (2.5), wszystkie uzyskując dobrą ocenę końcową. Prezentują one dość zbliżony poziom zarówno w kwestiach bezpieczeństwa, jak i komfortu użytkowania. Pirelli wyróżnia się najlepszymi właściwościami na suchej nawierzchni w całym teście. Oprócz wyżej wymienionych modeli również Dunlop oraz Giti osiągnęły dobre wyniki na mokrej nawierzchni. Pozostałe próby były solidne w ich wykonaniu co pozwoliło na zajęcie miejsca w górnej części tabeli.
Następne miejsca w teście należą do grupy opon, które uzyskały zadowalającą ocenę na koniec testu. Należą do nich modele następujących marek: Laufenn G Fit EQ+ LK41 (2.6), Continental EcoContact 6 (2.8) oraz Firestone RoadHawk (2.8). Cała trójka dobrze poradziła sobie w próbach na suchym torze. Nieco gorzej z kolei wypadły testy na mokrej nawierzchni, gdzie wszystkie trzy wypadły porównywalnie czyli zadowalająco. Niewątpliwie z tego grona należy wyróżnić oponę Continental – najlepsza pod względem zużycia paliwa ze wszystkich przetestowanych oraz jedna z nielicznych bardzo dobrze poradziła sobie pod względem trwałości. Firestone niestety okazał się najgłośniejszą oponą w całym teście jako jedyny uzyskał ocenę wystarczającą. Laufenn wygląda w tym zestawieniu na najlepiej wyśrodkowaną względem wszystkich parametrów.
W dolnej części tabeli nie znalazły się na szczęście opony, które uzyskałyby ocenę końcową niższą niż zadowalającą. Produkty marek BFGoodrich Advantage, Falken Sincera SN110, Semperit Speed-Life 3, Vredestein Ultrac osiągnęły identyczną ocenę – 3.0. Pierwszą z nich, czyli BFGoodrich można uznać za typowego średniaka. Nie wyróżnia się ona w żadnym aspekcie przeprowadzonego testu zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Falken oraz Vredestein dobrze poradziły sobie w próbach na suchej nawierzchni a ten drugi również na mokrej. Niestety opony te będą raczej polecane osobą, które nie robią zbyt dużych przebiegów, gdyż mimo swoich dobrych właściwości okazały się mało trwałe. Semperit uniknął problemów z trwałością spisując się równie dobrze na suchej nawierzchni co Falken oraz Vredestein, jednak gorzej poradził sobie w mokrych warunkach co miało istotny wpływ na ocenę końcową.
Ostatnie miejsca zajmują kolejno: Fulda EcoControl HP2 (3.1), Cooper CS7 (3.2) oraz Matador MP47 Hectorra 3 (3.3). Wśród tych trzech ostatnich propozycji, które poradziły sobie średnio na mokrej oraz suchej nawierzchni na pewno warto wyróżnić oponę Fulda. Dzieli ona pierwsze miejsce pod względem trwałości z produktem Goodyear. Warto w tym miejscu wspomnieć, że marka Fulda należy do koncernu Goodyear i korzysta z ich zaawansowanej technologii. Najniższe miejsca w teście nie są dziełem przypadku, bowiem ostatni – Matador faktycznie poradził sobie najgorzej na suchej nawierzchni, a zajmujący miejsce wyżej Cooper na mokrej spośród wszystkich testowanych modeli.
Podsumowując
Jak pokazują wyniki testu wybór odpowiedniego ogumienia nie należy do prostych. Praktycznie każdy z przetestowanych modeli jest w stanie zaoferować nam coś, dzięki czemu podejmiemy decyzję o jego zakupie. Przed dokonaniem wyboru musimy przeanalizować swój styl jazdy oraz jakich właściwości oczekujemy od ogumienia, by po dokładniejszej weryfikacji testu zdecydować się na najlepszy dla nas model.
Tabela wyników
| Model opony | Ocena ADAC | Na suchym | Na Mokrym | Poziom hałasu | Zużycie paliwa | Trwałość | |
| Składowa oceny | 20% | 40% | 10% | 10% | 20% | ||
| Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2.0 | + | + | O | + | ++ | |
| Bridgestone Turanza T005 | 2.1 | + | + | O | + | + | |
| Michelin Primacy 4 | 2.1 | + | + | O | + | + | |
| Pirelli Cinturato P1 Verde | 2.3 | + | + | O | + | + | |
| Dunlop Sport BluResponse | 2.5 | + | + | O | + | + | |
| Giti GitiSynergy H2 | 2.5 | + | + | O | + | + | |
| Laufenn G Fit EQ+ LK41 | 2.6 | + | O | O | + | + | |
| Continental EcoContact 6 | 2.8 | + | O | O | ++ | ++ | |
| Firestone RoadHawk | 2.8 | + | O | Θ | + | + | |
| BFGoodrich Advantage | 3.0 | O | O | O | + | + | |
| Falken Sincera SN110 | 3.0 | + | O | O | + | O | |
| Semperit Speed-Life 3 | 3.0 | + | O | O | + | + | |
| Vredestein Ultrac | 3.0 | + | + | O | + | O | |
| Fulda EcoControl HP2 | 3.1 | O | O | O | + | ++ | |
| Cooper CS7 | 3.2 | O | O | O | + | O | |
| Matador MP47 Hectorra 3 | 3.3 | O | O | O | + | + | |
Legenda:
++ 0.5-1.5 bardzo dobrze
+ 1.6-2.5 dobrze
O 2.6-3.5 zadowalająco
Θ 3.6-4.5 wystarczająco
– pow 4.6 niedostatecznie