Kierowcy samochodów coraz większą wagę przykładają do wszechstronności swoich pojazdów. Kupując auto pragną, aby łączyło w sobie wygodę, przestrzeń a także zacięcie sportowe. Nie dziwi więc fakt coraz większego udziału w rynku pojazdów typu SUV. Tłumacząc z angielskiego słowo SUV (Sport Utility Vehicle) czyli dosłownie samochód sportowo-użytkowy. Powinien on łączyć w sobie cechy samochodu osobowego, sportowego oraz terenowego. Do tak wszechstronnego pojazdu powinniśmy dobrać odpowiednie opony. Jak zatem dobrać idealne ogumienie na sezon zimowy?
Naprzeciw pytaniom wychodzi niemieckie stowarzyszenie ADAC, którzy przetestowali 13 modeli opon w popularnym dla SUVów rozmiarze 235/55R17 z indeksem prędkości V (czyli do 240km/h). Takie opony znajdziemy na wyposażeniu takich aut jak m.in.: Audi Q3/Q5, BMW X1/X3, Ford Kuga, VW Tiguan, Nissan Qashqai, KIA Sportage czy Hyundai Tuscon. Który model został zwycięzcą w tym teście?
Michelin Pilot Alpin 5 – zdecydowany lider tego testu. Jako jedyna z 13 testowanych opon otrzymała końcową ocenę „DOBRĄ” z notą ogólną 2.1. Michelin najlepiej poradził sobie ze wszystkich opon w próbie na suchej nawierzchni oraz na śniegu. Równie dobrze opona sprawuje się na lodzie oraz na mokrej nawierzchni. Zarówno jeśli chodzi o komfort oraz zużycie paliwa żadna z testowanych opon nie wyróżnia się na plus lub minus. Michelin dodatkowo uzyskał ocenę „BARDZO DOBRĄ” jeśli chodzi o trwałość.
Podium uzupełniają opony z takimi samymi notami a są to: ESA+TECAR SuperGrip PRO oraz Goodyear UltraGrip Performance+. Obie dostały ocenę końcową „ZADOWALAJĄCĄ” na poziomie 2.7. ESA+TECAR lepiej poradził sobie w próbach: na śniegu, lodzie oraz okazał się najlepszy w próbie trwałości w całym teście. Z kolei Goodyear okazał się lepszy w próbie na mokrej nawierzchni oraz pod względem komfortu i zużycia paliwa. Różnice między obiema oponami są na tyle nieduże, że ostatecznie zarówno Goodyear i ESA+TECAR uzyskały tę samą opcję.
Kolejne trzy pozycje należą do uznanych marek a są to kolejno: Dunlop Winter Sport 5 SUV (nota 2.8), Vredestein Wintrac Pro (2.8) oraz Nokian WR Snowproof (2.9). Wszystkie zostały dobrze ocenione w próbie na suchej nawierzchni. Nokian lepiej poradził sobie od pozostałej dwójki w próbie na śniegu, z kolei Dunlop oraz Vredestein wygrywają na mokrej nawierzchni oraz lodzie. Komfort oraz zużycie paliwa wypadają porównywalnie, natomiast Dunlop wyróżnia się dodatkowo na plus pod względem trwałości.
Na dalszych pozycjach „walka” jest dość wyrównana. Końcową ocenę jako „ZADOWALAJĄCĄ” otrzymały odpowiednio: Bridgestone Blizzak LM005 (3.0), Kleber Krisalp HP3 (3.0) oraz Pirelli Winter Sottozero 3 (3.0). Ocenę minimalnie niższą czyli (3.1) otrzymały kolejno Cooper Discoverer Winter a także Fulda Kristall Control SUV. Każda z tych opon poradziły sobie porównywalnie w próbie na suchym torze. Bridgestone Blizzak LM005 okazał się najlepszy w całym teście w próbie na mokrym. Dobrze dodatkowo sprawiły się Kleber oraz Pirelli. W próbach na śniegu ocenę dobrą uzyskały Bridgestone, Kleber oraz Cooper, Fulda tylko na lodzie. Pozostałe parametry nie wskazały wyraźnego zwycięzcy – wszystkie te opony są dość porównywalne w pozostałych kategoriach.
Jedna z ostatnich dwóch pozycji może być lekkim zaskoczeniem. Przedostatnie miejsce zajęła opona marki Continental WinterContact TS850P (3.4). Dość kiepsko poradziła sobie ona w próbach na suchym oraz śniegu, a dobrze na mokrym oraz lodzie. Bardzo dobry wynik w kategorii trwałości nie poprawił ogólnej końcowej oceny niemieckiego Continentala.
W tegorocznym teście ostatnią pozycję zajął produkt Semperit Speed-Grip 3 SUV. Jako jedyna otrzymała ocenę „WYSTARCZAJĄCĄ”. Wyróżnia się ona w dwóch kategoriach: w próbie na suchej nawierzchni oraz trwałości. W pierwszej Semperit uzyskał najgorszy wynik w całym teście, pod względem trwałości – najlepszy. Przeciętne zachowanie w mokrych warunkach oraz na śniegu nie poprawiły ogólnego wyniku końcowego tej opony.
Podsumowując wyniki testu ponownie mogą zaskakiwać zarówno na plus jak i minus. Zdecydowanie pozytywnie wypadł produkt mniej znany czyli ESA+TECAR, z kolei Continental dość niespodziewanie zajął przedostatnie miejsce. Pokazuje to, że nie trzeba sięgać bardzo głęboko do kieszeni, żeby czuć się bezpiecznie w zimowych warunkach. Nie jest to jednak warunek, ponieważ najdroższy w tym zestawieniu Michelin zostawił daleko w tyle swoich konkurentów. Analizując szczegółowe wyniki testów można śmiało stwierdzić, że każdy kierowca poszukujący zimówek do swojego SUVa powinien znaleźć coś dla siebie.
Szczegółowe testy firmy ADAC: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/235-55-r17/alle-testergebnisse/